“Prodej nemovitosti bez provize.” Aneb když chcete ušetřit a pěkně Vám to osolí

Poslední dobou registruji častěji opakující se bannerovou reklamu na prodej nemovitostí, kde hraje hlavní roli titulek „bez provize.“ Proč vlastně tenhle typ reklamy realitky používají a jaký motiv se skrývá za nabízením služeb zdarma?

Nedělní odpoledne, vyrážím za sportem a na tramvajové zastávce zahlédnu spokojenou paní a vedle ní titulek: „S námi neplatíte provizi. Opřete se o nás i vy.“ Opět minut později v metru přede mnou svítí reklama, kde se píše: „Prodejte rychle a bez provize.“ I takhle může vypadat reklama na realitní kanceláře. Pohledem člověka, který není v oboru si řeknu „fajn, ušetřím, domluvím si s nimi schůzku a uvidí se, jak mi mohou pomoct.“  Takový prodej nemovitosti bez provize Vás v konečném vyúčtování může přijít pěkně draze.

1) Výši provize nemáte vůbec pod kontrolou. Rozhoduje o ní realitní kancelář.

Možná je to zvláštní, ale vysvětlím, proč to tak je. Realitní kancelář slíbí, že Vám prodá nemovitost a nebude po vás chtít žádnou provizi. S nadšením podepíšete smlouvu a čekáte kdy se to prodá. Háček je však v tom, že realitní kancelář bude požadovat provizi po kupujícím.

Pořád se vám to zdá fajn a říkáte si, že provizi vlastně platí kupující a ušetřím? No není to úplně pravda. Kupující je překvapen, že při koupi nemovitosti musí navíc platit provizi kanceláři a v konečném důsledku je ochotný nabídnout Vám, jako majiteli nemovitosti menší částku, protože provizi zahrne do celkových pořizovacích nákladů.

To však není to nejhorší. Obvykle nikde ve smlouvách není napsána výše provize, kterou kancelář bude po kupujícím požadovat. Může se tak velmi lehce stát, že kancelář kupujícímu vyfakturuje několikrát vyšší provizi, než je standard, takže takzvaný prodej bez provize Vás může vyjít hodně draze.

2) Požadovaní provize po kupujícím snižuje potenciál nemovitosti

Ano. Pokud je dostatek času, dobré je prodat nemovitost za nejvyšší cenu. O tom, jak ovlivňuje požadovaná provize kupujícího při rozhodování o ceně, kterou chce za nemovitost nabídnout jsme si psali v předešlém odstavci.

Provize na straně kupujícího má dopad i na koupěschopnost lidí, kteří financují velké procento z kupní ceny hypotékou. Banky při poskytovaní hypotéky nezajímá provize. Ta totiž není součástí kupní ceny. Můžete se takhle připravit o potenciální kupující a eventuálně o možnost realizování aukce. Jinými slovy – požadování provize po kupujícím snižuje cenu Vaší nemovitosti.

4) Proč to některé realitky dělají?

Psychologie. Není to mnoho let, kdy český realitní trh byl řekněme divoký a kvalita prodeje nemovitosti za mnoho nestála. Realitní makléři v česku mají poškozenou pověst a mnoho lidí nevidí v této profesi přidanou hodnotu. Velké procento lidí se pokouší prodat nemovitost svépomocí. Když zjistí, že prodej nemovitosti není jednoduchý, hledají alternativy. A víte, jak už to bývá – zdarma, bez provize, sleva – Všichni na to slyšíme.

5) Lze z toho ven?

To je těžká otázka. Psychologie Čechů bude ještě mnoho let stejná. Místo toho abychom koupili kvalitní a dražší šunku, preferujeme ty levnější. Častokrát se ale stává, že po přečtení etikety zjistíme že tato levná šunka nemá se šunkou nic společného. A takhle to chodí i v realitách. Až budete prodávat nemovitost, zamyslete se nad tím, jaký makléř, nebo jaká služba Vám nejvíce přinese, a ne kolik stojí.

 

Podobné příspěvky k článku

K tomuto tématu zatím není žádný podobný článek

Menu